Wednesday, September 10, 2014

Whothe_Z

So I shall continue my story on so-called crush thingy.

After two years of struggle to keep calm and let "S" go, I continued my degree studies. Day by day and I was strong enough to get to know that he has stopped his routines to tell his condition, and at what latitude he was standing.

It was a shocked which in one night to see someone looks like him at the campus! But then that guy was quite small compares to S. Lucky to know, that guy was my senior.

I passed first semester of degree and joined club election during my second semester. And guess what...? That so-called senior joined the election too! We both won, accompanied by other new committees as well.

It was a surprised when we both were selected to be partners. Wey, do you ever know I noticed you since last semester and my heart goes dupdapdupdap?! No, you do not.

We made best partners, we went through publicity works very well. And he also borrowed me his books and notes. OMG! I went insane without his awareness.

I cooked him few food as symbol of appreciation that he made good partner to me. I gave him books on his birthday.

He listened me well and gave advises. He said that you should be happy all the time. I liked him from the start but I called him.... chingu (friend). Did I made another...friend-zone moment?!

I was thinking that he does not like me and I should make "another" backward steps before I start to hurt myself again. However, there was one day he wanted to see me after we no longer contact with each other since our committees had been dissolved. He gave me chocolates. And I seriously cannot brain that....what happened to him? What made he ever did that?

And he left me with a note on a sticky note in his Services Management notes. Till today, no stories are heard from him.

The most painful goodbyes are the ones that are never said and never explained. I'm done trying. If you want me in your life, let me know.

HE is the best planner after all.
See you soon, Z. Take care, be safe.

Whothe_S

I cannot sleep; I bet I do not want to sleep it's not that I have insomnia. So, I decided to share some story of mine and of course a cup of nescafe-latte lah!

I had crush years ago and I tell you he is a very nice, tanned and quite guy. After few years of kinda schoolmates-friendship, we started to make up with each other. We still kept in touch though we were separated in different academic institutions for matriculation.

I was so afraid to tell him that I like him, and I was so shy and I was afraid to be rejected by him. I told him that he is my best friend instead of confessing that I like him. Is that what we called as...friend-zone?

He still contacted me like always when he needs to sail to Japan or once he reached there. I remembered that place... Le Sodegaura, Japan. How beautiful it is to know that you're important enough to get to know his condition for each sails he went.

As month goes by, there was a girl followed him on twitter, then bullshit happened. I got to know that that girl was a daughter to an officer that owns authority to select qualified students to join ALAM. What do you expect...??

She got him and left me without nothing, damn girl. No. I was the one who quickly make my step backwards and let him choose her, his happiness (maybe). I do pray a lot for him, up until now.

And now I can only wish him by myself without letting him know when it comes to his bornday, seeing her celebrating his birthday, and what not. blablabla.

I will always pray that he can guide his girlfriend and may they marry each other one fine day, and to have kids together.

HE is the best planner after all.

Goodbye, S.

Wednesday, July 17, 2013

Anak jiran yg digeruni


aku pernah... berada dalam ketakutan selepas membongkarkan kegiatan anak jiran..

waktu tu aku darjah enam, dia form one, kot. budak darjah enam akan ada kelas tambahan, aku kena lah naik bas awam sebab uncle van takmo tunggu...

makanya aku nampak dia hisap rokok... me being kiddy kiddy menyibuk, pegi kasitau adik dia bahawasanya abang dia hisap rokok! baru form one kot, dan aku yang bendul ni terkejut le dgn apa yg dia buat. lol.

aku cerita dekat adik dia sebab tak mampu nak tanggung sorang-sorang. kejadian tu terbayang-bayang dimindaku, dah lah dalam surau dekat sekolah agama waktu tu...

adik dia yg sebaya dengan adik aku tu pulak boleh pulak pegi mengadu dekat emak dia walhal dah janji tak akan pecah rahsia. bongoknya, aku pegi cerita dekat adik diaa. aku yg sangat lolololol...

petang tu balik je dari sekolah agama, sedang aku syok syok kayuh basikal ronda-ronda, panggg!!! adik budak tu panggil pegi rumah dia. yeah, kena soal siasat dengan emak dan (arwah)bapak dia...

dan aku mula bimbang dan ketakutan...

kerana, sebelum pegi kayuh basikal aku ckp dekat emak.. dan emak kata jgn sibuk hal orang.. kamu tu selalu naik bas sorang-sorang... budak lelaki ni, kalau dia panggil geng belasah kamu, apa nak buat? hoi! takut gila.... kerana, aku dah pegi cerita dekat adik budak tu sebelum ckp apa-apa dekat emak T.T

lepas je kejadian tu, sampai je aku dekat stesen bas sitiawan (dah takhadek dah pun stesen bas tu) aku akan menyorok-nyorok main hendap-hendap takut kalau-kalau budak lelaki tu ada... orang takut, biasalah....

tapi, alhamdulillah sampai sekarang aku selamat! tak pernah kena belasah ke tumbuk ke apa ke.. kekeke


malam kelapan ramadan 1434H...

rumah depan rumah aku gelap je, kereta dorang pun takdek... sambil sambil tunggu adik tarik pagar, aku terpandang rumah depan yang gelap tu... tiba-tiba.. ada manusia berbaju melayu tengah tarik motor dia dalam samar-samar gelap, diterangi lampu jalan tu... aku terkedu lalu terus toleh kepala kedepan...

itulah budak yang dulunya pernah aku geruni... mungkin...

nak pegi terawikh ye? baguslah...

Thursday, May 9, 2013

Life Update

aku pun nak buat Life Update mcm Fatin Liyana ah. dia blogger yg bagus dan famous, tentunya ramai yg nak ambil tahu tentangnya. aku pulak, saja-saja mengada nak tiru. lol. takda niat nak tiru pun.

makin lama, makin besor, makin tua-tua ni, aku dapati aku banyak masalah. masalah dengan diri sendiri.

kalut yg makin menjadi-jadi, apa yg keluar dari mulut tak serupa dgn apa yg aku intent utk cakap pada mulanya.

aku kalut, sangat kalut. aku sendiri tak mampu nak kawal kalut tu. malu toksah kata lah. nak marah orang pun kalut-kalut, bayangkan?

pernah sem lepas aku join debat, bayangkan budak kalut join debat. hancur habaq hang. dah lah kalut, tulis kat kertas lain, cakap waktu debat lain daripada apa yang ada atas kertas. bayangkan?

sekian,
insan yang paling banyak kelemahan. dah lah tak cun pulak tu. 

kesian.. tamat.. he he

wassalam.

Wednesday, February 27, 2013

3051411

basuh sidai iron baju sekolah, kapurkan kasut sekolah, kerja sekolah, lapik tempat tidur (kami memang tidur ataih toto, takda nak katil katil bagai aih :p) kampung gila.

kejut dari bangun, pakaikan baju incase pada waktu-waktu Maisarah mengada kata dia tak boleh nak masuk kan lengan ke dalam lengan baju (gendut ngat punya pasal :B), carikan tali pinggang Echik sebab dia suka letak merata lepas pulang dari sekolah yg mana kadang-kadang aku jerit je suruh dia cari sendiri "semalam kakak rasa echik letak dekat dalam bilik emak" emmmm. haaaaa.

balik je khadam-khadam berdua ni dari sekolah diorang akan jerit kasi salam, dan kadang-kadang tak pun. masuk je Maisarah dalam rumah, dia akan cari mana kakak dia. bila tanya emak, "kakak mana?" emak jawab, "macam biasa.tidur" sebab tu aku kena bangun dua tiga minit sebelum adik-adik aku balik dari sekolah supaya tak kena bebel dek Maisarah. Echik pulak, dia relaks je kakak dia nak tidur ke ape. hehe.

kemudian dua budak ini akan mengada mintak suap nasi. kalau mintak dgn emak sure jarang dilayan kecuali kes kritikal atau kecemasan. lol. main-main je. aku pun suap je ah nasi kat depa, aku join makan sekali. siblings bonding gitu. 

diorang berdua kalau ada kakak mereka di rumah, baju sekolah hanya akan dipakai sepasang untuk sehari sahaja. pakaian yg sama tidak akan dipakai untuk keesokan harinya, well kakak ada kot. apa lagi, buli ah. "kan dia asyik tidur je waktu kita pergi sekolah" hmmm. kalau dgn emak, mungkin diorang kesian dan tak nak menyusahkan emak (padahal emak dah warning :p) 


ps: rindu
pss: kakak rindu sayang semua
psss: homesick. cari pasal balik Merbok awal sangat. kalau homesick kita buat apa? doa lepas tu teqiak.
pssss: "kenapalah cikgu ni bagi kerja susah-susah.kakak dah balik Kedah, siapa nak buatkan untuk Aby?" =____________=


lepas ni emak dah terpaksa kerah keringat menjaga dua orang tu. khadam yang ini sudah pulang ke sangkar. walaupun semasa keberadaan kakak tidak banyak membantu emak. yelah, asyik tidur semedang!

Monday, February 25, 2013

Ujian bulanan.

Soalan:
Semasa saya dan beberapa orang rakan sedang berual-bual di taman permainan, tiba-tiba kami terdengar suara seorang kanak-kanak menangis.

Mulakan karangan kamu dengan ayat di atas.

Jawapan:

       Semasa saya dan beberapa orang rakan sedang berual-bual di taman permainan, tiba-tiba kami terdengar suara seorang kanak-kanak menangis. Saya mencari tempat di manakah budak itu sedang berada. Tiba-tiba saya sudah nampak rupa-rupanya dia terjatuh. Saya menolongnya dengan ikhlas.

      Dan selepas itu kanak-kanak itu pun bermain di situ dengan riang. Waktu itu seorang pak cik tua sedang merayau di situ. Saya tak tahulah sama ada dia menunggu kawan di situ ataupun dia ingin meminta sedekah.

      Waktu itu sudah senja kami pun balik. Saya tengok dari jauh pak cik tua itu kelaparan. Saya pergi dekat-dekat dengannya. Kemudian saya takut dengannya saya pun patah balik.

     Kami berhati-hati unuk pulang kemudian kami menghantar kanak-kanak itu pulang ke rumahnya emaknya kerisauan melihat anaknya tidak pulang ke rumah lagi tiba-tiba emaknya terkejut melihat anaknya baru sahaja pulang dengan kami.

     Dan akhirnya kami pun selamat sampai ke rumah masing-masing. Ibu kami pun kerisauan melihat anaknya baru sahaja pulang.'

    Setakat ini sajalah wabillah hitaufik wa hidayah wassalamualaikum warah matullah hiwaba rokatu. Sekian terima kasih.

(169 patah perkataan)

ps: Karangan pertama Maisarah yg sekarang berada di tahun empat, ujian bulanan.
pss: Esok dah nak kena balik Merbok. tapi dah mula rindu pada emak, abah, adik-adik, dikya, argh seluruh keluarga besar senang cerita.
psss: Aku bet sem depan lebih banyak cabaran yang bakal aku hadap. gempur! lol.


assalamualaikum ~

Wednesday, February 6, 2013

Kakak rumah 2.

5.45am

aku pi bilik emak, tengok emak dah takda ataih katil.

klungkangkungklang tengah memasak bekal adik di dapur.

lalu aku bergegas pergi tidur balik sebelum emak tahu yg aku dah bangun :p

6.15am

azan berkumandang. aku kaget lalu bangun dari perbaringan, tapi duduk bersila. pehe? hahaha. aku golek-golek adik dekat sebelah.

"adik bangun cepat, takmo sokseksoksek teqiak ke apa, azan dah bunyi tu. tak elok waktu org tengah azan hang duk lena tidur baring-baring nanti ..."

belum aku habis cakap adik dekat sebelah buat perlakuan sama mcm apa yang aku buat tadi tapi mata dia masih tertutup.

azan habis, dah tadah tangan baca doa, dia baring balik. blergh.

"eh!bangun ah!dah lambat ni!dah azan pulak tu, satgi kang emak bising dei"

"dua minit, boleh?"

"ah, takde takde. cepat ikut kakak, jom"

Monday, February 4, 2013

Kakak rumah 1.


Menjaga kanak-kanak adalah suatu perkara yang best sebenarnya. diorang ni jujur.

bila kita lakukan apa saja yg menyentuh perasaan atau emosi mereka, diorang dgn senangnya akan mengaku marah, gembira, sedih, suka, tak suka kalau kita pandai dekati diorang.

bila kita masak kasi diorang makan, diorang tahu nak jawab sedap atau tak sedap dengan ikhlas dan jujur.

bila kita marah, diorang dapat rasa yang kita betul-betul marah atau sebaliknya.

bila kita tak layan, diorang tahu nak pujuk dengan cara yang comel walaupun merepek :p


Tuesday, January 29, 2013

Hari ni ambe nak merepek sikit.

Hari ni ambe nak merepek sikit.

Assalamualaikum. ehem.

Baru je sehari dua lepas sembang sembang dengan Emak pasal pusat tuisyen memandangkan aku tak puas hati yg Aiman Imran akan ambil UPSR tahun ni, tapi tuisyen hanya sekali seminggu. Cakap punya cakap sampai lah keluar pasal bagusnya dulu kakak dpt menuntut dengan arwah Teacher Mus and the gang, bersyukur gila!

Straight to the point, tadi ambe ternampak terjumpa terserempak tertegur terbercakap dengan Hasbullah! Hahaha. Bukan Hasbullah Awang pengulas bola sepak tu, tapi Hasbullah Zakaria, anak sulung arwah Teacher Mus. wa wa wa wa wa. I was very excited. Hahahaha. lol.

Bullah masih suci seperti dulu walaupun kini suara dia garau =____________=
Kalau dulu dia comel, sekarang dia macho gila. pergh pergh :ppPPPpp

ps: Al-Fatihah buat arwah Teacher Mus. Semoga arwah ditempatkan dalam kalangan mereka yang beriman. aminn.
pss: Saja nak update blog. takda benda nak coret, cerita pasal ni. blergh. :-Z

Thursday, January 10, 2013

.



Hidup umpama tayaq, sat kita duk ataih sat duk bawah.

Usaha, doa, tawakal, redha, syukur. 

In what ever situation, keep calm and have faith in Allah.